EEN LEVEN LANG
LEREN
De WTL is ontstaan vanuit de gedachte dat je met
zelfkennis betere keuzes voor de toekomst kunt maken.
Waar de wereld zich in sneltreintempo ontwikkeld, denk
aan A.I., omgangsnormen en geopolitieke ontwikkelingen, is
het belangrijker dan ooit te weten vanuit welke sterkten je
een keuze maakt. Wij willen dat leerlingen op jonge leeftijd
laten ontdekken door een dynamisch en leuk, maar bovenal
leerzaam lessenpakket aan te bieden waaarbij de DIALOOG
driehoek tussen LEERLING, LEERKRACHT en OUDER meer
centraal wordt gesteld.
Het is voor een leerling belangrijk zijn talenten en leerstijl te
leren kennen. Een helder inzicht daarin helpt bij het nemen
van de beste beslissingen bij de schoolkeuze, het bepalen
van een examenpakket, de beroepskeuze of dilemma’s van
andere aard. Voor schoolkeuze (en later beroepskeuze) is de
dialoog voor leerlingen een belangrijk hulpmiddel gebleken
(onderzoek Leren kiezen/kiezen leren door Frans Meijers,
Marinka Kuijpers & Annemie Winters*). Door met anderen te
praten over hoe ze dingen leren en wat hun ambities voor
de toekomst zijn, ontwikkelen leerlingen een bredere kijk
op de wereld en hoe ze zelf daarin een rol kunnen gaan
spelen. Gesprekken tussen leerlingen met elkaar, hun
ouders en/of peers zijn daarbij ook van wezenlijk belang.
De ACTIEVE DIDACTISCHE WERKVORMEN die de WTL
biedt zorgen ervoor dat kennis en vaardigheden effectiever
door leerlingen opgedaan worden. De methode maakt
gebruik van wetenschappelijke modellen. De Rol
Diagrammatische Aanpak is een
gedragschwetenschappelijke methode ontwikkeld aan de
universiteit Utrecht en staat aan de basis van de
Eigenschappen en Leerstijlen test. Binnen de test worden
de LEERSTIJLEN van KOLB gebruikt. Door de dominate
leerstijl te kennen en juist ook te oefenen met de overige
leerstijlen vergroot je de mogelijkheden die een leerling
heeft binnen de volgende stap. Ook maak je inzichtelijk
waar juist veel weerstanden te verwachten zijn en wat
misschien nu nog niet een juiste keuze hoeft te zijn.
ROL DIAGRAMMATISCHE AANPAK
Het Rol Diagrammatische Aanpak model (RDA-model) is een
gedragsanalytisch model dat aan de universiteit van Utrecht
is ontwikkeld. Het RDA-model definieert acht hoofdassen
die staan voor acht basiskenmerken in het functioneren
van mensen.
Door de vragenlijst in te vullen worden er drie basisafwegingen
gemaakt. In hoeverre is de leerling;
1-
dynamisch of stabiel ingesteld,
2-
relationeel of inhoudelijk ingesteld,
3-
sturend of ondersteunend ingesteld.
Bovenstaande afwegingen worden in het rapportje aan
de leerling in tabelvorm weergegeven.
Daarnaast wordt het hoogst scorende talenttype
teruggekoppeld. De resultaten worden vergeleken met
vergelijkingsprofielen opgesteld vanuit de theorie van KOLB.
LEERSTIJLEN VAN KOLB
David Kolb is geboren in 1939 in Amerika. Hij deed onderzoek
naar hoe mensen leren en kwam tot de ontdekking dat er
vier leerstijlen bestaan die iedereen wel gebruikt,
maar waarvan iedere mens 1 favoriete leerstijl hanteert.
Het mooie van Kolb is dat je de leerstijlen kunt afwisselen,
de Kolb cyclus.
Het is dus goed om met alle stijlen te oefenen.
De vier leerstijlen zijn de:
Waarnemer, Beslisser, Denker en Doener.
A)
De Waarnemer heeft een groot voorstellingsvermogen
en ziet verschillende invalshoeken. De Waarnemer neemt
ervaringen goed op en is veel bezig met het bedenken
van nieuwe ideeën.
B)
De Beslisser richt zich op het vertalen van theorie naar
praktijk. De Beslisser weet probleemoplossend
te werken en maakt praktische vertalingen van ideeën.
Ook durft de Beslisser besluiten voor de groep te maken.
C)
De Denker heeft een goed analytisch vermogen.
De denker verzameld informatie en rangschikt
dit naar belang. Ook vindt de Denker het fijn om theorieën
te bedenken en bezig te zijn met modellen.
D)
De Doener is actief en experimenteert graag.
Nieuwe ervaringen opdoen vindt de Doener prettig en leuk.
De Doener weet opdrachten te realiseren door te
plannen en te onderzoeken.